
Harva osaa yhdistää maailman suurinta kioskiketjua, 7-Eleveniä Japaniin. 7-Eleven konsepti syntyi Teksasissa, USA:ssa 1930-1960 välisenä aikana, ja se perustui päivittäisten perustuotteiden, kuten maidon ja leivän, "convenience items" myyntiin lähellä kuluttajaa. Tällä hetkellä 7-eleven on maailman suurin franchise ketju yli 32 000 myyntipisteellään.
7- Eleven joutui taloudellisiin vaikeuksiin USA:ssa 1980-luvulla, jolloin Japanilainen holding -yhtiö osti siitä suuren osan. Tästä alkoi ketjun prosessien optimointi ja tietojärjestelmien kehitys Japanilaisten standardien mukaan.
Vuonna 2007 koko 7-Eleven liiketoiminta siirrettiin Japanilaisomistukseen ja tuottaa tätä nykyä voittoa omistajilleen. Osa syy ketjun kannattavuuteen on äärimmäisen edistyneet ja keskitetyt Point of Sales (POS) -järjestelmät. 7-Eleven kioskit ovat Japanissa digitalisoitu, ja hallinto tietää jatkuvasti montako kappaletta mitäkin tuotetta on kioskien hyllyissä. Koska Tokiossa jokainen neliömetri varastotilaa maksaa paljon, myyntipisteiden täytyy tulla toimeen mahdollisimman pienillä varastoilla.

Tuotteiden oikea-aikaista toimitusta myyntipisteisiin tehostetaan kurinalaisella tiedon keräämisellä. Asiakkaan ostaessa tuotteen, myyjä rekisteröi myyntipäätteeseen arvion asiakkaan iästä ja sukupuolesta. Tämä tieto yhdistettynä tietoon ostetuista tuotteista muodostaa pohjan tuotteiden menekin arvioinnille myyntipisteittäin, vuorokaudenajoittain, viikonpäivittäin ja vuodenajoittain. Menekkitietoa täydennetään tiedoilla juhlapyhistä, alueella olevista yleisötapahtumista ja myös säästä. Sääennusteiden toimittaminen kaupoille on oma laaja liiketoiminta-alue Japanissa, sillä tuotteiden menekki riippuu säätilasta, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Toimitukset keskusvarastoilta kioskeihin tapahtuvat useita kertoja päivässä pienissä erissä.

POS -järjestelmää myös kehitetään jatkuvasti, ja yhtenä kehityksen kohteena tällä hetkellä on asiakkaan automaattinen tunnistaminen kasvojen piirteiden mukaisesti. Tässä toimintatavassa jokainen liikkeeseen sisään astuva henkilö kuvataan ja tietokone luokittelee kasvojentunnistuksen avulla asiakkaat eri segmentteihin. Tämä ei välttämättä ole yhtä utopistista miltä se kuulostaa, sillä Japanissa on jo nyt kuluttajamarkkinoilla hymyn tunnistava digitaalikamera.
Huolimatta optimoidusta tilaus-toimitusketjusta, 7-Elevenin kilpailuetu Japanissa perustuu pohjimmiltaan asiakkaiden saavutettavuuteen ja siihen että asiakas voi luottaa löytävänsä 7-Eleven myymälän missä tahansa liikkuukin. Japanissa on yhteensä 12 013 7-Eleven myymälää, joista yksin Tokiossa 1577 kpl. Tämä tekee karkeasti noin yhden 7-Eleven myymälän 10 000 asukasta kohden. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hiemankin suuremmissa keskuksissa 7-Eleven kioskit sijaitsevan n. 3 korttelin päässä toisistaan. Vertailun vuoksi mainittakoon, että postitoimistoja Japanissa on vain 2560 kappaletta, eli noin yksi 50 000 asukasta kohti.
Mukavuuspalveluiden tarjoamisen käyttäminen kilpailuedun pohjana edellyttää sitä, että olemassa olevissa palveluissa on paljon epämukavuutta. Tämä Japanissa toteutuu julkisten palveluiden kohdalla. Japanilainen valtiollinen postilaitos on byrokraattinen, vaikeasti tavoitettava, ruuhkainen ja avoinna vain päivällä mikä tekee postin palveluiden käyttämisen hankalaksi työssäkäyville ihmisille. Japanilaisen yhteiskunnan kanssa asiointi, esimerkiksi veroilmoitukset, rekisteröinnit yms. asiat myös vaativat paljon lomakkeiden täyttämistä ja eri luukuilla käymistä. Kaiken lisäksi pankkijärjestelmä on hyvin vanhanaikainen ja kankea. Suosituin maksuväline on edelleenkin käteinen raha, mutta pankkien omat otto- automaatit ovat avoinna ainoastaan pankkien aukioloaikoina.
Asiakkaan mukavuuden lisääminen 7-Elevenin kohdalla tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakas on vapautettu byrokraattisten palveluiden aukioloajoista. 7-Eleven tarjoaa Japanissa useimpien pankkien otto-automaatin, mikä sinänsä lisää asiakasvirtaa kioskiin (vrt. veikkauksen online pelipiste R-kioskeissa). Asiakkaat käyttävät 7-Eleviä myös lähettipalveluissa valtiollisen postin sijasta. Postilaitoksen ollessa byrokraattinen ja hidas, useat ovat siirtyneet käyttämään yksityisiä kuriiripalveluita lähetyksissään. 7-Eleven tuo mukavuutta esimerkiksi nettiostoksissa, koska 7-Eleven voi vastaanottaa lähetyksen asiakkaan puolesta sen sijaan että asiakas joutuisi päivystämään kotona odottaen lähetystä tiettynä päivänä.
7-Eleven ketjun liiketoimintamalli kehittyi alunperin USA:n markkinoilla, jossa sen suurimpia myyntituotteita olivat autoilijoille myytävät välipalat ja juomat. Japanissa autoilu on vähäistä ja japanilainen kuluttaja on vaativa asiakas miellyttää - hänelle ei riitä tiettyjen tuotteiden saatavuus, vaan hän vaatii myös vaivattomuutta ja nopeutta. 7-Eleven on löytänyt Japanissa markkinansa avainsanan "mukavuus" kautta. 7-Eleven kioskissa voi Japanissa esimerkiksi täyttää veroilmoituksen, vastaanottaa kirjoja nettikirjakaupoista ja lähettää pakastettuja vihanneksia isomummolle. Juuri sillloin kun se on oman elämänrytmin kannalta "most convenient".

http://www.japannewsreview.com/business/business/20070712page_id=598
http://www.7andi.com/en/ir/pdf/corporate/2007_all.pdf
http://202.205.89.79/download/materials/2007f/discipline/Business_Information_Decision_Making/Richard/SEJ%20co2005e.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti