Palveluinnovaatiotutkimus on nuori, poikkitieteellinen ja monenkirjava tutkimusala. Tämä johtaa väistämättä erilaisten käsitteiden ja termien kukoistukseen - tutkijat kilpailevat siitä, kuka keksii parhaimman termin kuvaamaan tiettyä ilmiötä joka tietysti on paljon parempi kuin kymmenet vastaavat termit.
Yksi ehdotetuista uusista käsitteistä on ollut a-posterior innovaatio, mikä tarkoittaisi sitä, että palvelun lanseeraamisen jälkeen käyttäjä tai tuottaja tai käyttäjä ja tuottaja yhdessä innovoivat uuden käyttötarkoituksen palvelulle. A-posterior innovaatio voi myös tarkoittaa sitä, että jo markkinoilla olemassaoleva palvelu ymmärretään innovaatioksi vasta sen kaupallistamisen jälkeen. Samaa ilmiötä kuvaavia termejä on useita muitakin.
Japanista löytyy kuitenkin tuoteinnovaation saralta a-posterior innovaatioiden helmi, nimittäin washlet, elikkäs viretty WC, josta löytyy enemmän hienouksia kuin suomalaisen amispojan Corollasta.
Washletilla WC:n käyttäjä voi huolehtia posterioorinsa palvelutasosta käynnin yhteydessä. Perusominaisuuksiin kuuluu lämmitetty istuinrengas ja automaatinen bidee suihku, jonka lämpötilaa ja tehoa voi portaattomasti säätää. Lisävarusteihin liittyy useimmiten muutama suihkutyyppi lisää ja mahdollisesti asiakkaan posterioorin alle synnytettävä lievä alipaine palvelutapahtuman synnyttämän ilmapiirin parantamiseksi, sekä kuivaava ilmavirta.
Peruswashletin hinta on n. 150 euroa, jolla saa olemassa olevaan kodin keramiikkaan soveltuvan istuinosan hienouksineen. Edistyneimmät mallit voivat maksaa jopa 5000 euroa. Odotan innolla milloin suomeen maahantuonti avautuu, sillä markkinarakoa (sic.) varmasti on.
Washlet ja tämän tyypin a-posterior innovaatiot eivät kuitenkaan ole pelkästään kuriositeetteja tai hauskoja vitsejä, vaan aidosti arkielämää helpottavia keksintöjä. Niiden merkitys tulee tulevaisuudessa lisääntymään entisestään väestön ikääntyessä, sillä WC:ssä asiointi on liikuntarajoitteisille ikäihmisille yksi hankalimmista askareista päivän aikana.
Washlet valmistaja TOTO esittelee edustavasti uutta mallistoaan myös englanniksi sivuilla:
http://www.totoneorest.com
2 kommenttia:
A-posterior innovaatio on kiinnostava käsite. Voisko sitä modivoida sillä, että palveluja on vaikea innovoida a-priori, koska ihmisten käyttäytymistä on vaikea ennakoida. Teknisiä innovaatioitahan tehdään a-priori periaatteella ja aika usein ne onnistuvat, vaikka kaupallinen menestys onkin sitten toinen juttu. Olen tutustunut Japanissa näihin "älykkäisiin pyttyihin" ja ne tuntuivat mukavilta: voi keskityä muihin asioihin!
Antti H.
Jos millään jaksat kantaa tuliaiseksi yhden kappaleen TotoNeorestin, niin saataisiin meidänkin tulevaan taloon aika hieno pytty. :-)
Niin ja jos niillä olisi vielä 12-voltin versiokin, niin voidaan veneellekin vaihtaa Bilteman pytyn tilalle uusi mukavuuslaitos...
Lassi K.
Lähetä kommentti