Loppulausunto

Japanin tutkimusmatka on tälle kertaa ohitse. Viimeinen kosketus Japanilaiseen palveluyhteiskuntaan oli kun lentokentän Check-in virkailija nosti silkkihansikkailla läksiäislahjoista ylipainoisen matkalaukun hihnalle ja toivotti hyvää matkaa. Lentokoneen lähtiessä kenttähenkilökunta (laukkujen pakkaajat yms.) asettuivat riviin ja vilkuttivat ja kumarsivat lähtevälle lentokoneelle Tokion 33 asteen helteessä. Koneessa Japanilaiset vilkuttivat takaisin.

Japanilla on monet kasvot, se on maisemaltaan yhdistelmä uutta ja vanhaa ja kiireistä ja rauhallista. Täyteen ahdettujen kaupunkien keskellä on satoja vuosia vanhoja kauniita puistoja, puutarhoja, Buddha-temppeleitä ja Shinto-pyhäkköjä. Maaseudulla rakentamattomat vuoret jatkuvat silmänkantamattomiin vihreän eri sävyissä tyynen valtameren äärellä.

Tokion betoniviidakosta on helppo löytää paikkoja, joiden voi kuvitella olevan inspiraation taustalla tieteiselokuvissa kuten Blade Runner. Maaseudulla voi virittäytyä Miyzakin piirroselokuvien aurinkoiseen ja onnelliseen satumaisemaan.

Kesän aikana kirjoitetut blogimerkinnät ovat tuoneet esille erilaisia puolia Japanilaisesta yhteiskunnasta ja taloudesta. Blogin luetuimmat merkinnät ovat olleet asiapitoiset ja Suomalaisittain uusia ja yllättäviä puolia esittelevät kirjoitukset, kuten kirjoitus Japanin 7-Eleven Retail -innovaatiosta (Mukavuuslaitos 24/7). Kevyemmistä kirjoituksista eniten lukijoita oli kirjoituksilla englannin kielen käytöstä mainoksissa (Real Women Ride 20 Inchers) ja Washlet -merkintä (Todellinen a-posterior innovaatio Japanista).

Haluan kiittää blogin lukijoita mielenkiinnosta ja hyvästä palautteesta. Tutkijavierailu ei olisi ollut mahdollinen ilman tutkimusrahoittajien tukea, joista haluan kiittää erityisesti Tekesin Serve-ohjelmaa ja Japanin Center of Excellence (COE) Fund -rahastoa. Suuri kiitos kuuluu myös isäntäyliopistolleni, Tokion Teknilliselle yliopistolle ja sen VALDES -tutkimusryhmän professoreille ja opiskelijoille. Blogimerkintöjen ideoita on saatu paljon myös keskusteluissa muun muassa Japanin kauppa -ja teollisuusministeriön, Saksan Japanintutkimuksen instituutin, Nomura Research Instituten, IBM Japanin ja Tekesin Japanin toimiston henkilöiden kanssa.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Mielenkiintoinen palvelucase Japanin kosmetiikkateollisuudesta:

JKE Day 2: Saishunkan Cosmetics - Customer Care Trumps a Factory

http://www.evolvingexcellence.com/blog/2008/10/jke-day-2-saishunken-cosmetics---customer-care-trumps-a-factory.html